CIGARRPRAT
Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N
Ämne: | En bit storartad tobakshistoria... |
Skrivet av: | Bukfaçon |
Tid: | 2008-03-06 22:43:00 |
...som jag idag sprang på på mitt nya jobb: En viss Johan Neostadius hade år 1718 flytt (undan ryssarna) från sin hemstad Nykarleby i Österbotten till Gränna i Småland. När Kung Fredrik I år 1724 beslöt att tobak skulle odlas i alla rikets städer, så ordnade denna Neostadius omedelbart tillstånd till tobaksodling och året därpå - 1725 - även tillstånd för att bedriva ett tobaksspinneri. År 1726 var verksamheten i full gång och 1727 åkte Neostadius tillsammans med en annan grännabo, Anders Almqvist, till Holland för att studera tobaksodling i detalj. Tobaksodlingarna i Gränna blev en stor framgång, dels tack vare herrarnas kunskaper, men även tack vare det utmärkta klimatet vid Vätterns strand (växtzon I). Neostadius och Almqvist utkommer år 1731 med en handbok "En rätt rychtader Swänsk Tobaks-Planta eller Utförlig Underrättelse om Tobaks-Planteringen, Framgifwen af Intressenterne uti den allraförsta, wid Grenna Stad anlagde och privilegerade Tobaks-Plantagen". Neostadius & Almqvist räknas tydligen som den svenska tobaksodlingen föregångsmän! Neostadius återvänder år 1738 till Finland via Stockholm och Almqvist övetar då hela tobaksrörelsen. Någon gång på 1740-talet byter ånyo tobaksrörelsen ägare, men fortsätter, trots ägarbyten, fram till 1796. År 1755 producerades dubbelt så mycket tobak i Gränna som i Jönköping, som ju i alla tider varit en betydande handelsstad i Götaland. (Källmaterial: i huvudsak Gudmundsgillets årsbok 1997) Så långt alltså den grännaska tobakshistorien! När jag flyttade hit hade jag ingen aning om att Gränna varit Sveriges tobakshuvudstad under 1700-talet (lite som Åhus var 1900-talets dito och Karlskrona utan tvekan är det idag!) och numera vet jag varför en av gatorna i den lilla vätterstaden kallas Plantagegränd. Dessutom är det ju extra roligt att vårt småländska cigarrsällskap är grundat här i Gränna - en historiens nyck?! Som en bisats kan nämnas att en herre vid namn Bögwald (!) i Jönköping på 1720-talet tog sådant intryck av tobaksodlingarna i Gränna att han år 1727 ansökte hos Kommerskollegium i Stockholm om privilegium att i Jönköping få bedriva tobaksspinneri. Ett tillstånd han får samma år och med titeln "Privilegierad Tobaksspenneri Fabriquer". Under uppbyggnadsfasen tog han f.ö. hjälp av den från Holstein inkomne Frans Suell d.ä., som ju är rätt välkänd i vår svenska tobakshistoria. Nu blev jag sugen på att plantera tobak själv... Varifrån får man frön eller plantor? B |