CIGARRPRAT
Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N
Ämne: | Fuktad humidor m Propylenglykol ger en frän lukt? |
Skrivet av: | Pyro |
Tid: | 2008-02-25 15:11:13 |
MD skrev: "...jag fuktade för ett par månader sedan en ny humidor med propylenglykol som kom i en flaska från huidordiscount.com..." Du menar väl inte att du behandlade träet direkt med lösningen, eller? Det skulle i så fall eventuellt kunna förklara odören! Vilken sorts humidor har du? Min första humidor köptes i Mexico och fick också en syrlig och lätt obehaglig doft efter en tids användning. Jag tror att problemet var att träet bakom cederinsatsen inte var lämplig för ändamålet och antingen helt enkelt luktade otrevligt i fuktigt tillstånd eller också började mögla en smula! Om detta är förklaringen till dina problem skulle du kunna försöka dra loss insatsen av cederträ, den sitter oftast med ganska lös presspassning och består då av fyra st skivor av cederträ, och försegla humidorens insida med lämplig lack. Är man inte rädd för drastiska åtgärder kan du ju lacka hela humidorens insida, inklusive cederträet, men då förlorar man ju träets funktion som fuktbuffert vilken kan vara viktig om humidoren inte är så tät och/eller om den inte är så välfylld med cigarrer! |