Logga
CIGARRPRAT

Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N

FAQ | Sök: Sök även i namnfältet

Ämne: Alla fattigas barn är försäkrade i USA
Skrivet av: bidevind
Tid: 2007-10-04 14:09:13

Det tror jag också. För egen del är dock denna fråga allt annat än ideologisk. Min egen uppfattning är praktisk och den har jag anlänt till av delvis dyrköpta egna erfarenheter.

Som jag ser det ligger det en mycket stor potentiell risk i att samma aktör (till exempel staten) tillhandahåller såväl sjukförsäkringsskyddet, själva sjukvården (så är det till stor del i Sverige), kontrollfunktionen av sjukvården (att den utförs på ett korrekt sätt), kontollfunktionen av läkemedel (att läkemedlen inte är behäftade med orimliga hälsorisker).

För mig är det inte i första hand en fråga om statligt eller privat. Det är för mig självklart att det kan bli mycket farligt för den enskilde medborgaren när producententen ska kontrollera sig själv om det brister i någon av nämnda funktioner - oavsett ägarstrukturen.

Vad försäkringsbiten beträffar, är den inte helt enkel. Här har nog ägarförhållandet en viss betydelse. Det finns en gräns för hur illa ett privat färsäkringsbolag kan bete sig mot sina försäkringskunder. Till slut överstiger kostnaden i form av PR-förluster, kunder som byter bolag, och annat kostnaden för att betala ut pengar till en sjuk försäkringstagare. Den gränsen finns inte för ett allmänt finansierat "försäkringsbolag". Där är det bara att höja skatten och fortsätta att behandla fösäkringstagarna illa.

I det förslag som nu inlagts veto mot i USA tillkommer i dessa underliga tider ytterligare en dimension. Rökare har som alla andra betalat för ett gemensamt försäkringsskydd, men nekas nu i stigande omfattning på vissa håll i världen sjukvård just därför att de är rökare. Särskilt upprörande blir det då när BARA rökare ska finansiera en utökad sjukförsäkring.

Hela tråden

ÄmneTidSkrivet av
N En viss nådatid....18:25 den 3 oktober 2007COJ
      N Puh...19:08 den 3 oktober 2007Pyro
           N Puh...19:18 den 3 oktober 2007TJ
                N Fast det...19:30 den 3 oktober 2007COJ
                N måste erkänna20:01 den 3 oktober 2007nisse62
                     N Alla fattigas barn är försäkrade i USA12:54 den 4 oktober 2007bidevind
                          N Alla fattigas barn är försäkrade i USA13:16 den 4 oktober 2007LGO
                               N Alla fattigas barn är försäkrade i USA14:09 den 4 oktober 2007bidevind
                     N måste erkänna20:14 den 3 oktober 2007TJ
                     N Å andra sidan20:33 den 3 oktober 2007COJ
                          N Good Point! n/t20:39 den 3 oktober 2007Peter (Hällingsjö Herfing Militia)
                          N Håller fullständigt med21:02 den 3 oktober 2007nisse62
      N Tack och lov! n/t18:51 den 6 oktober 2007Daniel P