CIGARRPRAT
Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N
Ämne: | Grappa=urk |
Skrivet av: | Martin Nilsson |
Tid: | 2006-07-04 09:47:07 |
Nej. Här tvingas jag, möjligen mot bättre vetande, tillstaa att Grappa, som ju tillverkas paa avfallet efter vinproduktion, smakar i alla dess former räv med versalt R. Som en kaffefetischist av rang har jag botaniserat i den italienska kaffekulturen och daa hamnar man osökt förr eller senare vid grappans veritabla ättestupa. Jag har druckit saa maanga olika sorters grappa i min iver att upptäcka det som italienska vänner och kollegor tradar sig varma över att jag för personlig räkning kan utlaata mig om att grappa är ingenting aatminstone jag vill hälla i krävan med naagon form av njutning - hur avlägsen den än maa vara - i behaall. Det enda positiva man kan säga om grappa är att man kan använda det som ett hyffsat väldoftande bränsle när man slaktat höns och bränner bort fjäderpennorna, det är fettlösligt och lämpar sig därav för rengöringsändamaal samt att man KAN bli bra paa lyset om man dristar sig till att konsumera det. Emellertid är det maanga dryckjom som är behäftade med liknande karaktäristik men till ett betydligt fördelaktigare pris saa grappan kommer aldrig att faa en betydande plats i det nilssonska hemmet. De tvaa felköp som nu misspryder barskaapet trugas daa och daa paa galna vänner och bekanta men är för egen del icke längre för invärtes bruk. Det absoluta bottennappet var en hiskeligt rälig grappa fraan Sambia som hade en doft svaarseparerad fraan fotogen och en smak som inte nog maalande laater sig beskrivas paa Svenska (eller naagot annat spraak jag känner till f.ö.), men jag är övertygad om att ifall fan plockar mig när jordelivet är över, saa kommer garanterat Sambisk grappa att serveras vid välkomstbanketten. Det vore dock illa av mig att misskreditera ett destilat saa svaart utan att ge ett gediget alternativ för den mer fordrande gommen, saa vasegoa: 1) AAlborgs Porse alt. Extra (japp, det är akvavit men kan utan tvekan tjäna som avec med en stadig cigarr och Mollbergs blandning) 2) Aargaangsjenever (har jag gnölat om förrut och här rekommenderas "Rutte&Zn - Paradyswyn", "A. van Wees - Zeer Oude Jenever 20jaar" och "Zuidam - 10 jaar Korenwyn" 3) Det självklara: Konjak och Armanjak 4) Lika självklart: Portvin Det var mina tankar om grappa som jag i alla former laater staa till fördel för 0-stjärnig Metaxa. -Martin |
Ämne | Tid | Skrivet av |
N Grappa | 22:03 den 29 april 2005 | Johan Säfström |
N Grappa | 22:15 den 29 april 2005 | Henrik |
N Grappa Rockar! | 22:25 den 29 april 2005 | Rebel Rob |
N Grappa Rockar! | 02:01 den 30 april 2005 | RobinZ |
N Grappa | 15:14 den 2 maj 2005 | Niclas |
N Pisoni Stravecchia? | 22:21 den 3 juli 2006 | Pyro |
N Grappa | 06:46 den 4 juli 2006 | Peter A (GBG) |
N Grappa | 08:20 den 4 juli 2006 | Henrik G |
N Grappa=urk | 09:47 den 4 juli 2006 | Martin Nilsson |
N Hahaha... | 11:28 den 4 juli 2006 | Pyro |
N Hahaha...Huga och atel! | 17:07 den 4 juli 2006 | Martin Nilsson |