CIGARRPRAT
Första sidan | Ny tråd | Carlscorona Cigarrklubb | Om forumet | Nollställ alla N
Ämne: | Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg |
Skrivet av: | Daniel P |
Tid: | 2006-03-26 18:17:54 |
Sådärja, riktigt länge sedan jag fick klart några kommentarer och betyg, men nu är det dags igen. Denna gång är det maduro-utgåvan av Consuegra #72 som jag fått ett gäng trevliga exemplar av från Frazze. Kommer definitivt köpa bundles av denna cigarr framöver, men till kommentarerna och betygen nu. -------------------------------- Facon: #72 (maduro), 5x54 Bild: www.jrcigars.com/graphics/cig-vt/CG723.jpg Täckblad: Equador Sumatra täckblad (står bara Honduras på en del sajter, vilket är det?) Binder: Honduras Filler: Dominican/Honduras/Nicaragua Shape: Parejo (enligt JR cigars) Pris: $26 för bundle om 25 st (LL). Röktid: 55-80 minuter. Kommentarer: Lätt drag med mjuk och behagligt söt smak: Torkade frukter, russin, brödighet och lite ... hmm... svaga toner av ... vanilj? Schysst! Vit jämn aska som hänger kvar mycket bra (brukar aska 3 ggr på denna, totalt alltså . Imponerande jämnt och nästan lite oljigt täckblad. Mörk maduro. Medel styrka och kropp, med en behaglig kryddig överton. Tjock vit rök. Betyg: Plus för komplexitet och balanserat goda smaker som inte döljer varandra. Konstruktionen är också förstklassig. Mycket prisvärd dessutom, vilket puttar upp den till en referensfemma; Ja, du läste rätt, jag ger denna cigarr en femma av fem möjliga. -------------------------------- Hur länge dessa legat lagrade vet bara Frazze för tillfället, jag gissar på ett halvår. Avnjutits efter att ha legat i humidor vid 65-67% RF. -------------------------------- "Connie Conversions - The Spreadsheet" (m-a-t.com/cigars/connie.html) har ingen info på maduro-varianten, men natural matchar Robusto Zavalla (5x54). Jag har inte grävt vidare i sen om det matchar. Någon som vet mer om vilken cigarr det kan handla om som denna (#72) är second av? -------------------------------- Övriga kommentarer och betyg av mig hittills i Consuegra-serien, där övrig allmäninfo om Consuegra också nämns: #25 (maduro): www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=20146 #30 (maduro): www.carlscorona.com/forum/ShowMessage.asp?ID=17608 |
Ämne | Tid | Skrivet av |
N Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg | 18:17 den 26 mars 2006 | Daniel P |
N Bild, uppdaterad URL (utan avslutande mellanslaget som sabbade länken) | 18:18 den 26 mars 2006 | Daniel P |
N Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg | 12:10 den 27 mars 2006 | Seven |
N Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg | 12:37 den 27 mars 2006 | Kribz |
N Consuegra (Honduras) #72 (maduro) - Mina egna kommentarer och betyg | 13:10 den 27 mars 2006 | Tony |
N Tack för alla positiva kommentarer! | 13:32 den 27 mars 2006 | Daniel P |
N Tack för alla positiva kommentarer! | 18:24 den 27 mars 2006 | Frazze |
N "Originalet" till Consuegra #72? | 18:30 den 27 mars 2006 | Henrik G |